Preview

EVALUATION OF MARKETING ACTIVITIES OF GRAIN RECEIVING ENTERPRISE

https://doi.org/10.46666/2020.2708-9991.21

Abstract

The article discusses topical problems that are target indicators when analyzing the effectiveness of marketing activities of grain-receiving enterprise. Indicators for assessing its effectiveness in meeting effective demand with its own profit and the ability to resist competitors are systematized. The following general indicators are highlighted that economic unit can use when attracting buyers and strengthening its positions in product market - these are market and competitive efficiency, interaction with consumers, performing a full set of functions of the marketing division related to ensuring the supply of competitive products to market, supplemented by the system tools marketing. The necessity of using an integrated approach combining quantitative and qualitative methods has been proved. The results of the application of intensive technologies for the reception and storage of grain crops are presented. The matrix of distribution of responsibility of structural divisions of enterprise for the formation of commodity stocks of grain for the implementation of marketing activities has been compiled. The final criteria for the intensification of the work of grain receiving point and grain warehouse are shown: profit, profitability, competitive efficiency. The problems arising in marketing strategy of the enterprise for receiving, drying, storing and shipping grain crops are identified: organizational and functional. Practical recommendations have been developed to eliminate the identified reasons for the asymmetry of the technological process and deficiencies in the operation of equipment.

About the Authors

N. A. Baranova
Kostanay branch of Chelyabinsk State University
Kazakhstan


O. V. Mishulina
Kostanay branch of Chelyabinsk State University
Kazakhstan


References

1. Камилов, М.К. Маркетинг на предприятиях АПК и проблемы его развития / М.К. Камилов, П.Д. Камилова, З.М. Камилова // Региональные проблемы преобразования экономики. - 2015. - №6(56). - С. 27-35.

2. Коваленко, Е.В. Оценка эффективности маркетинговой деятельности предприятий АПК / Е.В. Коваленко // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации: сборник статей победителей международной научно-практической конференции. - Пенза:Издательство «Наука и Просвещение», 2016.- С. 139-141.

3. Шогенов, Т.М. Повышение конкурентоспособности предприятий АПК региона на основе формирования интегрированных структур (на материалах Кабардино-Балкарской Республики): автореф. дис… канд. экон. наук / Т.М. Шогенов. - Нальчик: Кабардино-Балкарский государственный аграрный университет им. В.М. Кокова, 2017. - 23 с.

4. Батова, Т.Н. Маркетинговый потенциал предприятия: монография / Т.Н. Батова, В.А. Крылова.- М.: Издательский дом Академии Естествознания, 2016. - 234 с.

5. Мазаник, Д.А. К вопросу об оценке маркетинговой деятельности предприятия // Парадигма современной науки глазами молодых: Матер. ХIV междунар. науч.-практ. конф. посвящ. памяти основателей Костанайского филиала «ЧелГУ» Т.Ж. Атжанова и А.М. Роднова, 25-летию Конституции и Ассамблеи народов Казахстана.- Костанай: Костанайский филиал «ЧелГУ», 2020.-С.344-348.

6. Солдатова, А.В. Управление маркетинговой деятельностью предприятия с использованием методов экономического анализа: автореф. дис…канд. экон. наук/ А.В. Солдатова.- СПб.: Санкт-Петербургский государственный экономический университет, 2016.- 19 с.

7. Баранова, Н.А. Маркетинговая деятельность предприятия: организация и эффективность / Н.А. Баранова // 3i: intellect, idea, innovation -интеллект, идея, инновации. - 2016. - №2. - С. 122-130.

8. Баранова, Н.А. Аграрлық саладағы бәсекелестік қатынастар / Н.А. Баранова, О.В. Мишулина, С.Е. Сулейменова // Проблемы агрорынка. - 2019. - №4. - Б. 47-54.

9. Баранова, Н.А. Стратегический анализ в управлении предприятием сферы АПК / Н.А. Баранова, А.А. Абдикадирова // Проблемы агрорынка. - 2018. - №1. - С. 46-52.

10. Репина, Т.И. Пути повышения конкурентоспособности предприятия // Наука и бизнес: проблемы и перспективы развития предпринимательской деятельности: Матер. междунар. науч.-практ.конф.- Уфа: АЭТЕРНА, 2016. - С. 181-184.


Review

For citations:


Baranova N.A., Mishulina O.V. EVALUATION OF MARKETING ACTIVITIES OF GRAIN RECEIVING ENTERPRISE. Problems of AgriMarket. 2020;(3):172-179. (In Russ.) https://doi.org/10.46666/2020.2708-9991.21

Views: 426


ISSN 1817-728X (Print)
ISSN 2708-9991 (Online)