ФОРМИРОВАНИЕ СТРАТЕГИИ РАЗВИТИЯ СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННОГО ПРЕДПРИЯТИЯ
Abstract
The need to develop a strategy for agricultural enterprise development in current conditions is shown. The concept "enterprise development" has been systemized. Distinctive characteristics of the enterprise development process have been presented. Conceptual approaches to the definition of the essence of the concept "strategy" have been revealed. The determination and stochastic character of strategy formation have been determined. The results of the analysis of the strategy development stages, fundamental differences in the concepts "growth" and "development", three aspects of the economic system development: quantitative, structural and qualitative, basic concepts of economic systems development: ideal, real and radical have been presented. The author's definition of strategy has been formulated. The interrelation and interdependence of elements of strategic planning in agricultural enterprise at meso- and macrolevels, the possibility of strategic management in agro-industrial complex in leveling the instability of the external environment, characteristic features of the development of agricultural sector of economy and the need to take them into account when developing a strategy of agricultural enterprise development have been explored. The principles of strategic management in agro-industrial complex have been formulated.
Keywords
агропромышленный комплекс,
сельскохозяйственное предприятие,
экономический рост,
стратегия развития,
устойчивость,
конкурентоспособность,
эффективность,
ауылшаруашылық мекемелер,
экономикалық өсім,
даму стратегиясы,
тұрақтылық,
бәсекеге қабілеттілік,
тиімділік,
ішкі орта,
стратегиялық басқару,
жоспар,
басқару жүйесі,
agro-industrial complex,
agricultural enterprise,
economic growth,
development strategy,
sustainability,
competitiveness,
efficiency,
external environment,
strategic management,
plan,
management system,
агроөнеркәсіптік кешен
About the Author
Н. Баранова
Костанайский государственный университет им. А. Байтурсынова
Kazakhstan
References
1. Аксоров М.Г. Стратегия развития сельскохозяйственных предприятий в условиях возрастающей конкуренции: автореферат диссертации кандидата экономических наук: 08.00.05. - Владикавказ, 2011. - 24 с.
2. Тогжигитова К.Б. Задачи стратегического планирования в снижении рисков сельскохозяйственных предприятий // Проблемы агрорынка. - 2016. -№1. - С. 60-64.
3. John L. Thompson. Understanding corporate strategy. - Oxford: The Alden Press, 2001. - 610 p.
4. Соловьев А.А. Стратегия развития предприятий мясной промышленности на основе формирования устойчивых конкурентных преимуществ: автореферат диссертации кандидата экономических наук: 08.00.05. - Саратов, 2011. - 25 с.
5. Жангирова Р.Н. Проблемы устойчивого развития аграрной сферы Казахстана // Проблемы агрорынка. - 2015. - № 6. - С. 58-64.
6. Закшевская Е.В., Загвозкин М.В., Закшевская Т.В., Федулова И.Ю. Повышение конкурентоспособности сельскохозяйственных предприятий на основе стратегического управления их развитием // Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. - 2012. - № 8. - С. 25-27.
For citations:
. Problems of AgriMarket. 2017;(4):98-104.
(In Russ.)
Views: 209